Log ind
Bibliotek
Læs løs
Forløb
Træning
Lærer
Læsning LÆRER
Læsning
Skrivning
Genrer LÆRER
Genrer
Forfatterskaber LÆRER
Forfatterskaber
Værker LÆRER
Værker
Billedkunstnere LÆRER
Billedkunstnere
Kommunikation
Temaer LÆRER
Temaer
Mig selv og min familie
Kroppen
Venskab
Skæg med æg
Bevægelse
Opret note
Åbn notesbog
Målgruppe:
0. klasse
Varighed:
4-6 lektioner (h
ver type ægdekoration tager 2 lektioner – hertil kommer de 2 timers koge- og trækketid)
Se læringsmål
Æg, æg, æg
Mange påsketraditioner og -skikke handler om æg. Tænk bare på traditionen med at male på æg og pynte op med dem. Eller traditionen med at give og få påskeæg!
Det med at forære æg væk til påske er i virkeligheden en meget gammel tradition. Allerede fra slutningen af 1800-tallet begyndte man at give sukker- og chokoladeæg – lidt ligesom i dag. Men før det var det faktisk almindeligt at give hinanden helt normale hårdkogte æg, som man havde dekoreret fint.
Her i forløbet skal I fordybe jer i påsken og lære om påskeskikke, både gamle og nye. I skal dekorere æg ved hjælp af løg og planter fra naturen, fx nogle af de mange fine blomster, der spirer frem om foråret. Ægge-gækkebreve skal klippes, og I skal rime og skrive jeres eget gækkerim.
Spil med æg
Æg er ikke kun gode at pynte op med og spise. Der findes også forskellige lege med æg. Man kan fx
"prikke hårdæg"
eller
"trille æg"
, hvor det gælder om at trille sit æg længst, uden det går i stykker.
Se billeder
Kogte krakelerede æg
© Gyldendal
Forløb
Læringsmål
1. Tal om æg og påske
2. Indfarvning med løgskaller
3. Indfarvning med rødbede
4. Marmorerede æg
5. Klip et ægge-gækkebrev
6. Evaluering
Understøttende undervisning
1. Prikke hårdæg
2. Trille æg
3. Digitalt påske-huskespil
Lærerresurser
Læringsmål, lærerversion
Om forløbet
Tegn på læring
Færdigheds- og vidensmål efter børnehaveklassen
{F0A71966-1E31-47B5-BB27-F73CCE6E9CC2}