Log ind
 

Forløb af Joy Lieberkind

Målgruppe: 1.-2. klasse
Varighed: ca. 12 lektioner
Se læringsmål

I dette forløb skal eleverne arbejde med Halfdan Rasmussens forfatterskab.

Halfdan Rasmussen blev født i 1915 og døde i 2002. Han skrev digte til både børn og voksne, men er mest kendt for sine børnerim.

Hvor digtningen til voksne er præget af alvor og politiske budskaber, er børnerimene sprudlende leg med sprog og fantasi. Både i børne- og voksendigtningen holdt Halfdan Rasmussen dog stramt på den bundne form, digtets rim og rytme.

Eleverne skal arbejde med digte og rim som genre og finde ligheder rimene imellem og indfange det, der kendetegner Halfdan Rasmussens måde at digte på.

Arbejdet med rim og remser er væsentligt i børns sproglige udvikling, bl.a. fordi det giver mulighed for at øge sprogforståelsen og styrke fornemmelsen for sprogets lyde.

I forløbet skal eleverne læse, lytte, rime, dramatisere, synge og lege med ord, lyde og rytme, og de skal arbejde med forskellige former for rim, for eksempel enderim og bogstavrim. To af rimene høres som sange, sunget af Kaya Brüel. 

Tekster i forløbet

  • Else elsker pelse (Halfdans ABC)
  • I det fine hvide sand
  • På himlen står en lille sky
  • Ormene har ingen øjne
  • Natten er en gammel mand
  • Tyggegummikongen Bobbel