Log ind




Forløb af Marianne Skovsted Pedersen

Målgruppe:
1.-2. klasse (evt. 3. klasse)
Varighed: 2-3 lektioner
Læringsmål: se læringsmål



Forestil dig historien - se, hør, lugt, smag, føl
Når du læser en fortælling, forestiller du dig handlingen inde i hovedet. Du har altså indre forestillingsbilleder. Forestillingsbillederne gør historien levende for dig. Her i forløbet skal du prøve selv at skrive en historie, hvor du gør brug af forestillingsbilleder. 

Når du skal lave forestillingsbilleder, er det en god ide at skrive til læserens sanser og på den måde fortælle om miljøet ved at beskrive, hvad man kan se, høre, lugte, smage og mærke.

Alle skriveforløbene, der hedder noget med ”Skriv med …”, er bygget op på samme måde: Først kigger I sammen på læringsmålene. Bagefter taler klassen om, hvad man skal skrive, og hvordan man skal skrive. 

Så er du klar til at forberede din egen skriveopgave. Når alle forberedelser er gjort, skriver du din historie. Forløbets skriveskabelon hjælper dig, når du skal skrive. Du skal også præsentere din historie. Til sidst får du respons på historien med både ros og gode ideer.