Log ind


Forløb af Joy Lieberkind.

Målgruppe: 1.-2. klassetrin
Varighed: ca. 10-12 lektioner
Se læringsmål

En fabel er en kort fortælling med en morale, som man kan lære noget af. Personerne i fablen er for det meste dyr, men det kan også være mennesker, ting eller planter. Der er dog ingen tvivl om, at det er mennesker og menneskelige forhold, det drejer sig om. Dyrene kan tale og tænke og repræsenterer forskellige menneskelige egenskaber, som man kan genkende hos sig selv og andre.


I forløbet gennemgås fabler af den græske digter Æsop (620-560 f.Kr.), som menes at være skaber af genren, den franske digter Jean la Fontaine (1621-1695), der gendigtede flere af Æsops fabler, og den danske digter Hans Vilhelm Kaalund (1818-1885), der i 1845 udgav fabelsamlingen Fabler for børn.

Fokus!

Forløbet sætter fokus på fablens enkle og gode fortælling, dens morale og øvrige genretræk.

Undervejs skal eleverne læse, skrive, lytte og fortælle, arbejde med drama og læseteater og billedskabende opgaver.